In oktober 2016 maakte ik samen met een vriendin een rondreis in de prachtige en vooral erg boeiende streek rond Napels. Mocht ik een checklist hebben voor de ingrediënten van mijn ideale vakantie, dan komt deze regio wel erg dicht in de buurt: veel geschiedenis en plekken om te bezoeken, winkeltjes, gezellige restaurantjes, lekker eten, prachtige landschappen, water, zon…

Ben je zelf van plan om Napels, Pompeii, Capri, Sorrento of zelfs Paestum te bezoeken? Dan kan mijn rondreis je letterlijk op weg helpen. Bij elke dag vind je een link naar een uitgebreide blogpost.
Deze rondreis was trouwens de basis voor een reisgids die ik voor reisroutes.be geschreven heb. Er is een deeltje gratis te downloaden, en voor 10 euro kan je de volledige gids (72 blz, A4) kopen.

Wij hebben voor de rondreis een wagen gehuurd bij Sunny Cars en waren niet alleen tevreden over de wagen zelf, maar vooral ook over de verzekering die je er standaard bijkrijgt. Zo konden we met een extra gevoel van veiligheid de Italiaanse wegen verkennen.

Dag 1 – Solfatara

Dag 1 hebben we door het lange wachten op de huurwagen en de slechte Italiaanse bewegwijzering serieus moeten kortwieken. Oorspronkelijk stond ook de archeologische site van Cuma op het programma, maar door wegenwerken onderweg en de absolute afwezigheid van omleidingsbordjes (ik lach sindsdien nooit meer met onze Belgische omleidingsmarkeringen) hebben we deze dag enkel de supervulkaan Solfatara kunnen bezoeken. Deze plek is echter zo bijzonder dat we er toch een geslaagde dag opzitten hebben.

• Route van de dag: luchthaven Napels > verloren gereden op weg naar Cuma > Solfatara > Pozzuoli
  • Afstand van de dag:  42 km (ook rekening gehouden met het verloren-gerij)
  • Overnachting in Pozzuoli, in het Mini Hotel. Ruime kamer, eenvoudig ontbijt, en wat een uitzicht over de baai!

Dag 2 – Herculaneum & Vesuvius

Dag 2 starten we ‘s ochtends met een rondleiding in Herculaneum, veel compacter dan Pompeii en in het algemeen ook beter bewaard. In de namiddag zoeken we de grenzen op van onze Fiat 500-huurwagen wanneer we de Vesuvius oprijden. De laatste kilometer tot de krater doen we te voet. Vooral voor het geweldige uitzicht over de Golf van Napels is de klim de moeite. We eindigen de dag in Sorrento, onze uitvalsbasis voor de komende dagen.

• Route van de dag: Pozzuoli > Herculaneum > Vesuvius > Sorrento
  • Afstand van de dag: 80 km
  • Overnachting in Sorrento, in Hotel Florida. Rustige kamer met citroenbomen voor de deur, vriendelijke bediening, best wel ok ontbijt, én parking!

Dag 3 – Pompeii

Vanuit Sorrento nemen we de metro/trein richting Pompeii. De halte (Pompei Scavi) is net aan één van de ingangen. We keren terug in de tijd; de archeologische site van Pompeii is énorm en hoewel sommige delen er erg bedroevend bijliggen en op instorten lijken, zijn er ook al prachtige renovaties uitgevoerd. Speciale tip: probeer te blijven tot valavond, wanneer het meeste volk weg is en de avond valt, samen met een indrukwekkende rust. Bijna magisch.

• Route van de dag: Sorrento > Pompei Scavi > Sorrento
  • Afstand van de dag: 26 km
  • Opnieuw overnachting in Hotel Florida.

Dag 4 – Capri

Het was niet mijn hoogtepunt van de reis, maar ik ben blij dat ik Capri gezien heb. Ooh, het is er allemaal mooi en mondain, maar het is simpelweg mijn ding niet, zoals dat soms gaat.

• Route van de dag: Sorrento > Capri > Sorrento
  • Opnieuw overnachting in Hotel Florida.

Dag 5 – Amalfi

Het plan was om zelf te rijden, maar na de stress van onze rit op de Vesuvius hebben we ons laten rijden. En we hebben er geen moment spijt van gehad. Zo konden we ten volle genieten van de prachtige Amalfikust en de mooie stadjes en vergezichten onderweg.

• Route van de dag: Sorrento > Positano > Amalfi > Ravello > Sorrento
  • Afstand van de dag: 77 km (minstens 3 uur reistijd!)
  • Laatste overnachting in Hotel Florida.

Dag 6 – Paestum

We verlaten Sorrento richting Paestum, waar bij de best bewaarde Griekse tempels te bewonderen zijn. We arriveren na de middag en de site is dan eerder rustig. Sowieso erg aangeraden 🙂 !

• Route van de dag: Sorrento > Paestum
  • Afstand van de dag: 100 km
  • Overnachting in Paestum, in Hotel Royal Paestum. Moderne, maar kleine kamers. Heerlijk ontbijtbuffet.

Dag 7-9 – Napels

We eindigen onze rondreis in Napels, waar we onder meer een bezoek brengen aan het indrukwekkende Archeologische Museum, de kapel van Sansevero, verschillende kastelen en een zonsondergang meemaken vanop het hoogste punt van de stad. Napels is chaotisch, vuil, niet altijd even veilig, maar een stad waar ik sowieso nog naar terugkeer.

• Route van de dag: Paestum > Napels
  • Afstand van de dag: 114 km
  • Overnachting in Napels, in Carafa Suite. We hebben een kleine studio tot onze beschikking in de dagverdieping. Alles in orde, maar het inbegrepen ontbijt is povertjes en de WiFi werkt niet.

Vond je dit bericht interessant? Dan kan je me volgen op Facebook.
Zo blijf je op de hoogte van nieuwe berichten, handige reistips en ander reisnieuws 🙂 !

Begeleide uitstappen en excursies

Overnacht met korting!

Booking.com

Napels bij Bol.com

Koop je via bovenstaande links, dan krijg ik op het bedrag een kleine commissie. Dit heeft geen enkele invloed op de prijs voor jou als koper, maar steunt mij wat bij het onderhoud van de site :-). Dank je wel!

De Golf van Napels in beeld

De reclame voor de hotels op het einde moet je er even bijnemen 😉