Er zijn een paar Suske & Wiske’s die als kind een grote indruk op me gemaakt hebben, en één ervan was De Jolige Joffer.
Ik weet niet meer goed over wat het allemaal precies gaat, maar ik herinner me een champignon die Zwam heette (tja) en de mergelgrotten in Valkenburg. Vooral dat laatste prikkelde mijn kinderlijke fantasie, en meer dan 25 jaar stond Valkenburg op mijn to visit-lijstje.
Eerder onverwacht kwam het er deze maand dan eindelijk van. Samen met een vriendin heb ik van het verlengd weekend van 15 augustus gebruik gemaakt om eindelijk de streek te bezoeken, gecombineerd met een dagje Maastricht, maar daarover meer in een volgend bericht.

We verbleven in kasteelhotel Château St. Gerlach, dat op 2 km van Valkenburg en pal naast het natuurgebied Ingendael ligt. Het is een omgebouwd klooster, waarvan de Sint-Gerlachuskerk nog steeds in gebruik is.
Het verblijf was heerlijk, niet alleen dankzij de sjieke kamers (wij hadden een heus appartement ter beschikking), maar er zijn ook wellness faciliteiten (zwembad en stoombad!), een rozentuin en boomgaard… en het ontbijt konden we ‘s dankzij het mooie weer in de tuin nemen.

Reisverslag Valkenburg

Wat het weekend me in ieder geval geleerd heeft, is dat Valkenburg veel meer is dan alleen maar mergelgrotten. Het is een erg fijn, toeristisch stadje met heel wat terrasjes. En er ligt mooie natuur in de buurt met tal van wandel- en fietsmogelijkheden, al moet je er bij dit laatste wel rekening mee houden dat dit deeltje Nederland allesbehalve plat is!

Een kort reisverslag van 2 dagen Valkenburg:

Dag 1 – rondom Château St. Gerlach

Valkenburg ligt op een goed uur rijden van Leuven, en we zijn er al tegen de middag. Het weer is zalig, ideaal om de streek te voet te verkennen. Aan de balie van het hotel kan je enkele wandelingen krijgen: van 4, 6 of 8 km. Wij kiezen voor de 6 km. Deze vertrekt net voor het kasteel, in het natuurgebied Ingendael, en gaat dan over het riviertje de Kleine Geul de bossen in, omhoog en omlaag, langs velden en erg mooie holle wegen. Hier en daar komen we ook een afgesloten en verlaten mergelgrot tegen.
We wandelen er toch een kleine 2 uur op, maar het doet ontzettend deugd te ontspannen na de drukke werkweken van de laatste maanden.

Van al dat wandelen, hebben we ook honger gekregen, en dineren doen we in de brasserie van hotel Brakke Berg, die we eerder op de wandeling gepasseerd zijn. Ik vergeet even mijn eeuwigdurende dieet en bestel een portie ribbetjes. Wat een massa! Toch heb ik ze allemaal opgekregen (al ben daar niet speciaal trots op).

Wanneer we ‘s avonds terug op onze kamer komen, heeft de room service onze nachtlampjes aangestoken, het beddengoed gezellig omgeslagen en op onze nachttafel wacht een chocolaatje dat er om vraagt om nog opgegeten te worden, ondanks al die ribben.

Dag 2 – Valkenburg

Na een laat en lekker ontbijt (het is vakantie voor iets!) vertrekken we met een gehuurde fiets richting Valkenburg.

Valkenburg zelf is klein, maar bruist van de activiteit, ondanks dat het zondag is. Er zijn volop voorbereidingen voor een foodtruckfestival aan de gang, en overal kuieren toeristen. Het geeft een heerlijk vakantiegevoel!

We brengen een bezoek aan de Fluweelengrot, een mergelgroeve die vermoedelijk in de 11de-12de eeuw is ontstaan. Lokale bewoners haalden tot een dikke eeuw geleden dikke brokken mergelsteen uit de groeve. Deze blokken werden gebruikt als bouwmateriaal. Toen de mergelactiviteiten stopten zochten ondernemende bewoners naar een andere manier om inkomsten uit de groeve te halen. Er werd aan kunstenaars gevraagd om met houtskool tekeningen op de muren te maken. Nu – 100 jaar later – worden ze nog steeds bewonderd door toeristen, dus dat idee van toen was nog zo slecht niet.
Je kan de grot enkel per gids bezoeken. Het gangenstelsel is er zo uitgebreid dat je al snel zou verdwalen. Bovendien zijn er ook geen lichten; buiten de lamp van de gids en hier en daar een kleine lichtbron is het er pikdonker.

De mergelgrotten speelden een grote rol tijdens WO II. Omdat de temperatuur in de grotten constant rond de 12°C is, werden er heel wat belangrijke kunstwerken tijdens de oorlog in bewaard. Maar ook mensen zochten er in tijden van onheil beschutting. Voor de Fluweelengrot was dat al in het begin van de 19de eeuw, toen Napoleon in de streek de plak zwaaide en de katholieke eredienst verbood. In de grotten werd een volledige kapel uitgehouwen, compleet met preek- en biechtstoel. Je komt er langs tijdens je bezoek en het is indrukwekkend! Uiteindelijk werden de parochianen door de Fransen betrapt, en de pastoor heeft het met zijn leven bekocht.
Ook tijdens WO II zochten de bewoners van Valkenburg beschutting in de groeve en grotten. Na de landing in Normandië passeerden er ook enkele Amerikaanse soldaten, wiens profiel vereeuwigd staat op de muren. Velen onder hen hebben de oorlog uiteindelijk niet overleefd.

Vanuit de Fluweelengrot is er ook een vluchtweg die leidt naar het kasteel dat vroeger op de heuvel stond, maar in de 17de eeuw tijdens een oorlog werd opgeblazen. Sindsdien is het een ruïne. Er is geen begeleid bezoek, maar de vele informatieborden geven een duidelijk beeld van de geschiedenis en evolutie van de plek. Je hebt er ook een mooi  uitzicht op de omgeving.

Na dit culturele gedeelte is het tijd om de beentjes te strekken! We volgen een knooppunt-route van zo’n 25 km over heuvel en dal. Het oorspronkelijke plan was 36 km, maar een stuk dat maar bleef stijgen, doet ons de das om, en onze stramme spieren beginnen te protesteren. Bovendien hebben we beiden geen water mee – zeer dom! Dus we nemen een raccourci terug naar Valkenburg.

Avondeten doen we in het centrum van het stadje, bij Pizzeria Il Forno. Ik bestel een taco pizza, iets dat ik nog nooit eerder op een menu heb zien staan, maar blijkbaar ook op andere plekken verkocht wordt (iets typisch Nederlands?). Veel te vettig, maar het smaakt. Diëten doe ik wel weer wanneer ik terug thuis ben.

Uitgestippelde wandelingen in Maastricht en Valkenburg

Van plan om Maastricht en Valkenburg te bezoeken? Ik heb voor reisroutes.be en euroreizen.be een praktische reisgids geschreven. Anders dan traditionele reisgidsen vertrekt deze digitale publicatie van een concreet uitgewerkte wandelingen die je naar bekende en bijzondere plekken brengt. De stadswandeling van Maastricht kan je hier gratis downloaden. Voor 5 euro heb je de volledige gids met 2 bijkomende wandelingen voor Valkenburg (42 bladzijden A4, na aankoop meteen te downloaden).

Overnacht met korting!

Booking.com

Valkenburg en Maastricht bij Bol.com

Koop je via bovenstaande links, dan krijg ik op het bedrag een kleine commissie. Dit heeft geen enkele invloed op de prijs voor jou als koper, maar steunt mij wat bij het onderhoud van de site :-). Dank je wel!